تحقیقات بازاریابی کمی

تحقیقات بازاریابی کمی

تحقیقات بازاریابی کمی QUANTITATIVE MARKETING RESEARCH

در این نوع از تحقیقات، از روش هایی استفاده می شود که بتوان نتایج را اندازه گیری کرد. این روش ها بر پایه تحقیقات میدانی (یا پیمایشی) قرار دارد که اغلب از نمونه هایی با حجم مناسب که بر اساس مؤلفه ای اصلی کلاس بندی شده اند، استفاده می شود. انواع تحقیقات بازاریابی کمی عبارتند از:

 

مصاحبه رودر رو FACE 2 FACE

مصاحبه رو در رو یکی از بهترین و با کیفیت ترین روش های جمع آوری اطلاعات که با نمایش آیتمهای بصری، فیزیکی، جانمایی و… همراه است، به این دلیل که در این روش می توان میزان سوالات بی پاسخ را کاهش داد. بزرگترین مزیت مصاحبه رو در رو، حضور مصاحبه گر است که با مهارت خود می تواند در روشن سازی سوالات موجود در پرسشنامه خطاهای ممکن در نتیجه مصاحبه را به حداقل برساند.

 

مکان مرکزی تست C.L.T

این نوع نظرسنجی به منظور مشاهده یا تست یک محصول جدید و دریافت نظرات پاسخگویان درمورد آن می‌باشد. پاسخگویان در محلی از پیش تعیین شده، بصورت تک به تک با محصول یا محصولات جدید مواجه شده و پس از تست و بررسی، نسبت به پاسخگویی به سوالات و تکمیل پرسشنامه اقدام می‌نمایند. از این نوع تحقیق به غیر از تست محصول، جهت تست بسته‌بندی، یا بررسی ایده‌های تبلیغاتی نیز استفاده می شود.

 

تحقیقات آنلاین Online survey

۱. با توجه به امکانات ارتباطی جدید در شبکه اینترنت ، امروزه تکنیک جدیدی برای جمع آوری نظرات افراد مورداستفاده قرار می گیردکه online survey نام دارد. در این تکنیک نظرات افراد درباره محصولات یا خدمات از طریق فرم پرسشنامه ای که بااستفاده از محیط وب درشبکه اینترنت به وجود آمده است اخذ گردیده و سپس مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرد. ۲. نظرسنجی الکترونیکی می تواند در حل بسیاری از مشکلات اثربخش بوده و در بالا بردن کارآمدی سیستم بسیار موثر باشد. موضوعات نظرسنجی می تواند طیف وسیعی از امور مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … را شامل شود. در این نوع نظرسنجی هزینه هایی از قبیل استخدام پرسشگر، نقل و مکان آنان به محل های پرسشگری، ارسال و جمع آوری پرسشنامه و بسیاری از هزینه های دیگر حذف می شود و ده ها هزار نفر به طور همزمان می توانند در نظرسنجی الکترونیکی شرکت کنند و به سرعت می توان نتیجه نظرسنجی را استخراج کرد. با تمام این موارد اما نظرسنجی های الکترونیکی نیز خالی از عیب نیستند یکی از معضلاتی که در نظرسنجی های اینترنتی با آن رو به رو هستیم این است که مدیران سایت های نظزسنجی می توانند در هر مرحله و به دلخواه خود در نتایج نظرسنجی دستکاری کنند.

 

مزایای این نوع مصاحبه:

پیاده سازی این نوع نظرسنجی با سرعت زیاد و هزینه کم قابل اجراست. در این نوع نظرسنجی فرد مصاحبه شونده تحت تاثیر مستقیم مصاحبه کننده قرارنمی گیرد. استخراج آمار نظرسنجی به راحتی و به صورت بلادرنگ توسط مدیران سایت نظرسنجی امکان پذیر است معایب این نوع مصاحبه: عدم امکان دسترسی همه جامعه آماری مورد نظر به اینترنت امکان رای دهی مکرر کاربرهرچند روش هایی برای جلوگیری از رای دهی مکرر کاربران وجود دارد در نظرسنجی الکترونیکی نمی توان نمونه آماری را به درستی انتخاب کرد.

 

مصاحبه تلفنی CATI

از مزایای این روش مقرون به صرفه بودن و سرعت می باشد، به خصوص در شهرهای بزرگ با دسترسی بالا به شماره های تلفن. اما عدم امکان استفاده از لوازم بصری و نامناسب بودن آن برای ارزیابی محصولات از نکات منفی این روش به شمار می رود.

 

بررسی خرده فروشی Retail

این بررسی شامل جمع آوری اطلاعات مربوط به حجم فروش برند، روند فروش، موجودی کالا، میزان تأثیر گذاری برند در فروشگاه ها و تخفیفات ارائه شده و دیگر مؤلفه های مرتبط در پایش خرده فروشان و سپس استفاده از این اطلاعات برای بررسی کارایی تولید کنند گان در سیاست های قیمت گذاری، توزیع کالا و غیره می باشد.

 

مصاحبه های گروهی Gang Survey   

در مصاحبه های گروهی مصاحبه شوندگان در مکانی مخصوص (Gang Room) دعوت می شوند و پس از برگزاری موضوع تحقیق، مشاهده، مصرف کالاو غیره، در قالب یک پرسشنامه ساختار یافته نظرات خود را منعکس می کنند.

 

مطالعات پنل Panel Survey

مطالعات پنل به مطالعه دیدگاه‌های افرادی خاص در خلال دوره‌ای معین می‌پردازد. مطالعات پنل در آن چه که می‌تواند در مورد تغییرات خالص و ناخالص متغیر‌های وابسته نشان دهد، منحصر به فرد است. نتایج این روش از مطالعات، برای پژوهش‌هایی که به دنبال یافتن تأثیر روابط است بسیار مناسب می باشد. با استفاده از گروهی ازافراد انجام می‌شود که دارای شرایط دموگرافیک مشترکی هستند. از تحقیقات پنلی برای گردآوری اطلاعات کسب و کاری در زمینه‌ی محصولات و برندها استفاده می‌شود. تحقیقات پنلی معمولا در دو دسته بازارهای مصرفی و بازارهای B2B انجام می‌شود. تفاوت تحقیقات پنلی با سایر روش ها در این است که افراد واجد شرایط از قبل به عضویت در پنل دعوت می‌شوند و در هنگام نیاز از میان فهرست اعضا، افراد مورد نظر انتخاب و دعوت می‌شوند.

 

سرشماری Census

از دیدگاه آماری، سرشماری عبارت است از بررسی خصوصیات و ویژگی های مورد نیاز تمامی واحدهای جامعه آماری مورد نظر. سرشماری می تواند در زمینه موضوعات مختلفی باشد که معمولا از نام آن می توان به موضوع بررسی آن رسید.

 

تحقیقات دوره ای Seasonal

این نوع دسته بندی تحقیقات مربوط به افق زمانی مورد نظر تحقیق می باشد. تحقیقات مقطعی، نوعی بررسی است که در آن داده های اطلاعاتی یکبار در طی یک دوره چند روزه یا چند هفته یا چند ماه به منظور پاسخ به پرسش یک پژوهش جمع آوری می شود. تحقیقات دوره ای (طولی یا چندمقطعی) بدین صورت است که محقق در برخی از موارد، افراد یا پدیده ها را در چندین برهۀ زمانی به منظور پاسخ به یک پرسش پژوهشی مورد بررسی قرار می دهد. برای مثال، محقق ممکن است بخواهد رفتار کارکنان را قبل و بعد از تغییر در مدیریت عالی مورد بررسی قرار دهد، طوری که اثرات تغییر روی رفتار را بداند. در اینجا چون داده های اطلاعاتی در دو برهۀ زمانی مختلف جمع آوری می شوند، بررسی مقطعی نیست، بلکه نوعی بررسی دوره ای (طولی) است. به عبارت دیگر برای پاسخ به سؤال تحقیق، داده ها در دو مورد متغیر وابسته باید در دو برهه از زمان جمع آوری شوند. بررسی دوره ای اغلب زمان و تلاش بیشتری نسبت به بررسی های مقطعی به خود اختصاص می دهند. در عین حال، تحقیقات دوره ای خوب طرح ریزی شده می تواند به تعیین روابط علّت و معلولی کمک کند. برای مثال، فردی می تواند حجم فروش یک کالا را قبل و بعد از ارائۀ آگهی و یا تغییر در مدیریت به شرط آنکه سایر تغییرات محیطی روی نتایج تأثیری نداشته باشد به آگهی و تبلیغات نسبت دهد. اگر افزایش در فروش صورت نگیرد، آنگاه یا آگهی و تبلیغات ناکارآمد است یا زمان زیادی لازم است تا اثرات آگهی و تبلیغات خود را نشان دهد.

 

آمنی باس Omnibus

تحقیق دوره‌ای آمنی‌باس، اطلاعات مربوط به طیف گستردہ‌ای از افراد را در یک مصاحبه با هریک از آنها جمع‌آوری می‌کند. بدین ترتیب چندین سفارش‌دهندہ تحقیق، سوالاتی را بر اساس اهداف خود برای پژوهش مطرح می‌کنند و مشخصات دموگرافیک جمع‌آوری شدہ از هر پاسخگو را با هم به اشتراک می‌گذارند. مزیت اصلی این تحقیق مقرون به صرفه بودن و زمانبندی مناسب می‌باشد.

تحقیقات بازاریابی کمی
مصاحبه رودررو
مکان مرکزی تست (CLT)
مصاحبه تلفنی
مصاحبه های گروهی
سرشماری
آمنی باس
تحقیقات دوره ای
بررسی خرده فروشی
شرکت تحقیقات بازاریابی در مشهد

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید