کتاب تحقیقات بازاریابی

کتاب تحقیقات بازاریابی

کدام کتاب تحقیقات بازاریابی؟

در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم، اطلاعاتی که بخش قابل توجهی از آن را منابع منابع علمی تشکیل می دهند. وقتی می‌خواهیم در زمینه خاصی مطالعه کنیم، با تعداد بسیار زیادی کتاب، مقاله، سخنرانی و …. روبرو هستیم که همه با عنوان‌هایی جذاب ما را به مطالعه خود ترغیب می‌کنند. بسیاری از این منابع کوتاه و تیتروار و برخی نیز دارای صفحات بسیار زیادی هستند. اما با توجه به دنیای پرسرعت کنونی تمایل به سمت کتاب‌ها و نوشته‌های کوتاه جلب شده است.

اشکال اساسی این نوع نوشته‌ها این است که به علت عدم وجود توضیحات کافی ممکن است سبب گمراهی خواننده شود و نهایتاً سودمندی مورد نظر را نداشته باشد.

شاید مهمترین مؤلفه درکمک به درک صحیح اطلاعات و دانش‌های موجود در مطالب ونوشته‌های کتابهای تحقیقات بازاریابی، میزان تجربه و دانش اولیه و تخصصی خواننده باشد. به همین دلیل هر کتاب می‌تواند برای طیف محدودی از خوانندگان مفید باشد که این مسئله باعث شده است تا انتخاب منبع و مقاله مناسب از بین انبوهی از منابع موجود در فضای نت و کتابخانه‌ها، کاری دشوار و بعضاً وقت گیر باشد.

اما راه حل چیست؟

و چگونه میتوانیم منبع مناسب را در کمترین زمان ممکن پیدا کنیم؟

بسیاری از متخصصین و کتاب شناسان معتقدند که مطالعه سوابق علمی و اجرایی نویسنده و همچنین میزان اعتبار انتشارات کتاب یا مقاله از بهترین شاخص ها برای دستیابی به منبع مناسب هستند. در مفید و لازم بودن بررسی این دو مؤلفه هیچ شکی نیست اما با چند جستجو در این منابع مشاهده می شود که در یک زمینه خاص هم تعداد زیادی کتاب و مقاله از طرف ناشر های برجسته و نویسندگان بزرگ وجود دارد که این خود نوعی چالش جدید در دستیابی به منبع و مثلا کتاب تحقیقات بازاریابی مناسب و مفید می‌باشد.

یکی از راه‌حل‌های مناسب، استفاده از مجلات و برخی سایت‌های معتبر است که اقدام به ارائه خلاصه‌ای مفید و بدون غرض از کتابهای جدید و منابع معتبر می‌کنند. چرا که با استفاده از این مجلات و سایت‌ها می‌توانیم در کمترین زمان، کتاب ها و نوشته ها را در نگاهی کلی ببینیم و با توجه به نیاز خود بهترین را (از دیدگاه خودمان) انتخاب کنیم.

از آنجا که در این نوشته هدف معرفی یکی از کتاب‌های تحقیقات بازاریابی است با در نظر گرفتن موارد فوق، به بررسی خلاصه‌ای از یکی از کتابهای شناخته شده تحقیقات بازاریابی که تا کنون هشت بارو به زبانهای مختلف، تجدید چاپ شده است می پردازیم.

در نگاهی علمی، کسانی که در حال گذار از مرحله دانشگاهی و بیشتر تئوری به دنیایی کاربردی و اجرایی هستند، نیاز دارند که ارتباطی صحیح را بین دانسته های خود و دنیای واقعی برقرار کنند. یکی از کتاب های تحقیقات بازاریابی که می‌تواند دراین مهم به متخصصین بازاریابی، آماری و … کمک کند، کتاب تحقیقات بازاریابی نوشته شده بوسیله برن، وک و بوش است.

(Marketing Research. Alvin C. Burns, Ann Veeck, Ronald F. Bush) که توسط انتشارات پیرسن در سال 2018 برای هشتمین بار تجدید چاپ شده است.

((این کتاب را می توانید از اینجا دانلود کنید.))

مهمترین ویژگی این کتاب تحقیقات بازاریابی، ارائه مراحل اجرایی به صورت خلاصه و دقیق است که با کلیه معیارهای علمی تحقیقات بازاریابی مطابقت دارد و می‌تواند به عنوان منبعی برای انجام یک کار عملی تحقیقات بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد.

این کتاب با ارائه راهکار برای تعریف مسئله شروع کرده و با روش نوشتنو ارائه نتایج کاربردی نهایی خاتمه می باید.

تلفیقی هنرمندانه از دانش بازاریابی و علم آمار در بسیاری از مطالب کتاب کاملاً مشهود است و کمک می کند که به راحتی بتوانیم درک صحیحی از موقعیت های اجرایی و مشکلات موجود در آن داشته باشیم.

این کتاب تحقیقات بازاریابی پس از معرفی فواید انجام تحقیقات بازاریابی، به دو بخش بسیار مهم ( و معمولاً مغفول مانده در تحقیقات بازاریابی عملی) می پردازد، یعنی تعریف مسئله و طراحی تحقیق.

علت شکست(عدم مطابقت با واقعیت) بسیاری از تحقیقات بازاریابی انجام شده، عدم توجه یا کم توجهی به این دو بخش است. تعریف دقیق مسئله و همچنین طراحی ساختار تحقیق که در ابتدای اجرای تحقیقات بازاریابی قرار دارند، معمولاً با چالش های متعددی همراه هستند. این چالش ها باعث می شوند که بدون توجه به عواقب آن وارد فاز اجرایی تحقیقات بازاریابی شویم.

در این کتاب با ارائه توضیحاتی خلاصه و مفید در شناخت این دو بخش و ارائه راهکارهای کاربردی، بینش جدیدی به خواننده می دهد که می تواند در تمام مراحل بعدی تحقیق تأثیرگذار باشد.

در بخش های بعدی این کتاب تحقیقات بازاریابی ، معرفی انواع داده ها و روشهای آماری مختلف از تعیین حجم نمونه در شرایط مختلف تا آزمون های آماری مناسب برای موقعیت های مختلف ارائه شده است. ارائه مطالب آماری به صورت خلاصه و مفید، باعث می شود خواننده بتواند برای درک بیشتر و دقیق تر این روشها به منابع آماری مناسب مراجعه کند و از طرفی توانایی تشخیص روش آماری مناسب در موقعیت های مختلف را داشته باشد. (البته در این بخش ها صرفاٌ آشنایی با عناوین و ویژگی های کلی روش های آماری مطرح شده است و درک و استفاده صحیح از نتایج آنها، مستلزم داشتن دانش تخصص و تجربه آماری می باشد).

لازم به ذکر است که این روشها محدود به آزمونهای ارتباطی و بررسی پارامترهای جامعه می باشد و بیشتر جنبه توصیفی یا استنباط اولیه دارد . برای استنباط آماری پیشرفته باید از متخصصین آماری کمک گرفت و یا دانش مورد نیاز در این زمینه را کسب کرد.

بخش های آخر کتاب مربوط به روش استفاده از نتایج آماری حاصل شده برای ارائه گزارش نهایی، تعیین مسیرهای تصمیم گیری و تصمیم سازی و ارائه راهکارهای اجرایی می پردازد. این بخش حلقه گمشده بسیاری از تحقیقات بازاریابی انجام شده است چرا که بدون راهکارهای اجرایی صحیح، انجام تحقیقات بازاریابی کاری بیهوده خواهد بود.

یکی دیگر از نقاط قوت این کتاب تحقیقات بازاریابی استفاده از مثالهای کاربردی و واقعی در تبیین و توضیح موارد علمی ارائه شده است که به عنوان بهترین روش یادگیری یک علم از آن یاد می شود.

یکی از زیباترین و هنرمندانه ترین بخش های این کتاب، بخش هایی با عنوان ” بینش تحقیقات بازاریابی”

(Marketing Research Insight) است که در آن نکات کاربردی فوق العاده ای برای استفاده در اکثر تحقیقات بازاریابی ارائه شده است، نکاتی در زمینه های مختلف قضایی و اجرایی و مدرن، با نگاهی عمیق تر به برخی از تحقیقات بازاریابی انجام شده چنانکه محقق را از ریسک ها و مزیت های روش های مختلف آگاه می کند. مثلا با بحث در مورد تحقیقات بازاریابی دیجیتال و یا مباحث اخلاقی در تحقیقات بازاریابی و …. سعی در ایجاد نگاهی عمیق تر و همه جانبه نگر در خواننده دارد.

یکی دیگر از بخش های کاربردی و زیبای این کتاب تحقیقات بازاریابی، بخش های یادگیری فعالانه (Active Learning) است که خواننده را در مراحل اجرای یک تحقیق مشارکت می دهد و محققین را عملاً با این مقوله درگیر و تفهیم میکند.

شما هم میتوانید با ارائه نظر خود در مورد کتاب تحقیقات بازاریابی مناسب و کاربردی دیگران را دستیابی به این مهم یاری کنید….

شرکت تحقیقات بازاریابی در مشهد
کتاب تحقیقات بازاریابی
بازاریابی
آمارنگر شرق
تحقیقات بازار

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید