تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازاریابی چیست؟

در دنیای سریع و پررقابت امروز باید بدانیم تحقیقات بازاریابی چیست ، اگر بخواهیم به کسب و کاری وارد شویم و یا در آنچه داریم پیشرفت کنیم، نیاز به شناخت دقیق آن و شناختی عمیق از بازار آن کسب‌ و‌کار داریم. رسیدن به شناختی هرچه بهتر و موثرتر، از طریق روش های “تحقیقات بازار”، میسر است .

بطورکلی، تحقیقات بازار ، تمامی مراحل جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و تفسیر آنها را در مورد رقبا، وضعیت بازار، مشتریان کنونی، قدیمی و بالقوه‌ی یک محصول یا خدمت را دربر می گیرد.

با استفاده از روش های مختلف تحقیقات بازار قادر خواهیم بود به جواب تمامی سوالاتمان در خصوص ” بازار “، دست یابیم.

این تحقیقات در مورد ویژگیها، عادات مصرف،‌ محل زندگی، نیازهای بازار هدف ما و همچنین ویژگی‌های رقبا و صنعتی که درآن فعالیت می‌کنیم، صورت می‌گیرد.
به کمک تحقیقات بازار می توانیم، قبل از استفاده از منابع خود در یک کسب ‌و‌کار، آن را امکان سنجی کرده و تمام زوایای آن را بررسی کنیم.
با استفاده از تحقیقات بازار، استراتژی هایی مانند :

برندینگ( هویت دادن به یک محصول و ایجاد تمایز با محصولات رقبا) ،

بخش بندی بازار ( تقسیم افراد حاضر در یک بازار در چندین گروه)،

امکان پذیر است.

زمانی که در کسب و کار، برای رفع مشکلی، نیاز به تصمیم گیری داریم، تحقیقات بازار می تواند اطلاعات لازم را در اختیارمان قرار دهد، که پی آمد آن کاهش ریسک و جلوگیری از اتلاف هزینه خواهد بود.
با استفاده از تحقیقات بازار می توان با نگاهی دقیق تر، علمی تر و عمیق‌تر به بازار و الگوهای مصرفی مشتریان‌، ‌موثرترین برنامه‌ بازاریابی را طراحی و تدوین کرد.
در تحقیقات بازار دو نوع اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد:
1) داده‌های ثانویه: داده هایی هستند که برای هدف‌های دیگری جمع آوری شده اند مانند اطلاعات مرکز آمار ایران.
2) داده‌های اولیه: داده هایی هستند که توسط محققان و برای اهداف موردنظرتحقیق جمع آوری می شوند.

روش‌های دست‌یابی به اطلاعات:
بر اساس نوع داده‌های تحقیق، روش‌های دست یابی به اطلاعات متفاوت خواهد بود.

اگر داده‌ها از نوع ثانویه باشند، می‌توان آنها را از طریق اسناد شرکت، مدیران فروش، مدیران شرکت‌های دیگر و یا سیستم‌های اطلاعات بازاریابی ، جستجو در اینترنت ، سرویس‌های آماری- اطلاعاتی آنلاین و یا کتابخانه‌ها بدست آورد.

اگر داده‌ها از نوع اولیه باشند، از طریق تلفن، ایمیل، مصاحبه رو در رو، مطالعات مراکز رهگیری ، پرسشنامه‌های آنلاین و… جمع آوری شوند. داده‌های کیفی نیز از طریق مشاهده، گروه‌های تمرکز‌،‌ مصاحبه ، تحقیقات میدانی و … بدست می‌آیند.

طراحی چگونگی دستیابی وجمع‌آوری اطلاعات:

سوالات درست و معتبر منجر به جمع آوری اطلاعات درست ، برای رسیدن به اهداف تحقیق و پاسخ به سوالات مورد نظر می باشند. سوالات نباید مبهم باشند یا جهت بدهند. نرم افزارهایی هستند که به محققان در طراحی و اتوماسیون پرسشنامه ها کمک می کنند.‌

تعیین نمونه و اندازه آن:
از آنجایی که مطالعه کل جمعیت هدف امکان پذیر نیست ، باید نمونه ای از کل جمعیت مورد بررسی قرارگیرد. بدیهی ست که نمونه انتخابی باید معرف کل جمعیت باشد و باید چنان تعیین و انتخاب شود که بنوان اطلاعات و نتایج بدست آمده براساس آنرا، به کل جمعیت تعمیم داد.

 

جمع‌آوری اطلاعات:
جمع‌‌آوری اطلاعات بخش مهمی از تحقیق بازار به شمار می‌رود. اطلاعات اشتباه، منجر به نتایج اشتباه می شوند چرا که تحلیل و آنالیز داده ها قادر نیست اطلاعات و داده های غلط را اصلاح کند.

اگر نمونه اشتباه انتخاب شود، اگر سوالات درست پرسیده نشود، اگر افراد عمدا به سوالات اشتباه پاسخ دهند، اگر پرسشگران یا مصاحبه کنندگان تقلب کنند و اگر… جمع آوری اطلاعات دچارخطا شده و نتایج قابل استناد نیستند.

تحلیل داده‌ها:
پس از جمع‌آوری داده ها، باید با استفاده از روشهای مناسب، آنها را تجزیه و تحلیل کرد.

این کار به کمک روشهای متناسب آماری صورت میگیرد و اغلب می توان از نرم افزارهای

آماری کمک گرفت.

آماده‌سازی و ارائه گزارش تحقیق:
مهمترین مرحله ی فرایند تحقیقات بازار، تدوین و ارائه گزارش نهایی تحقیق است. توضیح و تفسیر نتایج بدست آمده از داده ها، پاسخ به سوالات تحقیق و گاه تعین استراتژی های موثر.

 

داشتن تخصص، در اختیار داشتن منابع لازم و حضور و همراهی و همدلی یک تیم صادق، متعهد، انعطاف پذیر و پتلاش، برای اجرای موثر تمامی مراحل تحقیقات بازاریابی امری لازم و ضروری به نظر می باشد. اگر هر یک از گامهای تحقیقات بازار به درستی اجرا نشود، خسارت‌های جبران ناپذیری را بر کسب‌و‌کار مربوطه وارد می کند.

شرکت تحقیقات بازاریابی آمارنگر با تجربه چندین ساله خود در زمینه تحقیقات بازار و تدوین برنامه‌های بازارایابی می‌تواند به عنوان مشاور تحقیقات بازار کسب ‌و‌کار، شما را در شناخت بهتر بازار خود کمک کرده و در هر مرحله ای، همراه و در کنار شما باشد.

با توجه به موارد فوق برخی از عناوین طرح هایی که قابل انجام است به صورت زیر می باشد:

  • بررسی وضعیت بازار (سهم بازار، وضعیت رقباء، میزان رضایت از محصول یا خدمات و …)
  • تست اثر بخشی تبلیغات جدید یک محصول (یا خدمت) خاص
  • بررسی کانالهای فروش موجود و کشف بازارهای جدید
  • بررسی سبک زندگی مصرف کنندگان کالا یا محصول یا خدماتی خاص
  • تست بسته بندی یک محصول خاص
  • قیمت گذاری یک محصول خاص (پیش از ورود به بازار)

و ده ها موضوع تحقیقاتی دیگر که متناسب با نیاز روز تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات قابل تعریف اجرا و تحلیل می باشد.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید