تحقیقات کیفی

تحقیقات کیفی

عصری جدید در تحقیقات کیفی

زمانی، عبارت «تحقیقات کیفی» تصویر گروهی از مردم را دور یک میزگرد با تیمی از محققان و مشتریان که در پشت آینه یادداشت‌برداری می‌کنند را در ذهن ایجاد می‌کرد. اما دیگر این‌طور نیست!

با استفاده از روش تحقیقاتی B2B خریداران بیش از هر زمان دیگری خواستار تحقیقات هستند، و این موضوع ما را موظف می‌کند که به خلق نوآوری در این زمینه ادامه دهیم. در زیر چند نمونه از چگونگی پیشتاز بودن در این رقابت را توضیح می‌دهیم:

 

ظهور اینترنت و پدیده آنلاین

در کار درجه اول با بازار B2B ، پیدا کردن نمونه‌ای با اندازه‌ی مناسب و کافی از بازار هدف خود در یک مکان، کار دشواری است. با تبدیل گوشی‌های هوشمند به یک عنصر اصلی در زندگی مصرف‌کنندگان و افراد بازاری و همه‌گیر شدن آن، امکانات برای انجام تحقیقات و تحقیقات کیفی افزایش یافته است؛ چه برای گروه‌های کانونی آنلاین،چه انجمن‌های آنلاین و یا حتی قوم‌نگاری‌های دیجیتال.

اکنون ما توانایی ایجاد و گسترش شبکه به‌منظور انتخاب افراد و اجرای جلسات B2B را داریم.

 

پیوند روانشناسی و تحقیقات کیفی

تحقیقات کیفی در رشته‌های دانشگاهی و پژوهش‌های اجتماعی ریشه دارد. اغلب پژوهشگران کیفی از اهمیت درک روانشناسی اعمال و واکنش‌های افراد غافل می‌شوند.

روانشناسی مطالعه ذهن و رفتار انسانی است؛ و زمانی در تحقیقات کیفی استفاده می‌شود که بتواند به درک و توضیح چگونگی فکر، عمل و احساس ما کمک کند. پیوند این دو مقوله در راه درست می‌تواند بینش عمیقی که قبلاً در کار شما امکان‌پذیر نبود، به ارمغان بیاورد.

 

کنار زدن محدودیتها

سال‌هاست که محققان گروه‌های متمرکزی که ۹۰ دقیقه طول می‌کشند انجام می‌دهند، همیشه ۹۰ دقیقه! سؤال من برای شما این است که چرا باید ۹۰ دقیقه باشد؟

جواب این سؤال منفی است، هیچ بایدی در کار نیست. ممکن است این موضوع «هنجار» باشد، اما نگران نباشید شما می‌توانید در صورت نیاز ۲ یا حتی ۳ ساعت گروه متمرکز را پیشنهاد دهید. در حقیقت، هر چه شما زمان بیشتری همراه با شرکت‌کنندگان در اتاق سپری کنید، احساس ایمنی بیشتری خواهید داشت و همچنین بینش عمیق‌تری خواهید یافت.

 

چرا کسب‌وکار شما باید از تحقیقات کیفی استفاده کند؟

اکنون پیگیری رفتار دیجیتال هر شخص می‌تواند بهتر از همیشه انجام شود. با استفاده از وب‌سایت‌ها و سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها می‌توان به اطلاعات موردنظر دست یافت. نرم‌افزار پیشرفته‌ای توسعه داده‌شده است تا شرکت‌های اطلاعاتی تقریباً بی‌نهایت داده را در مورد مصرف‌کنندگان امروز ارائه دهند.

اما درحالی‌که این اطلاعات ممکن است به‌عنوان یک معدن طلا به نظر بیاید، زمانی که به‌صورت یکپارچه به هویت مشتریان نگاه می‌کنیم این اعداد و داده‌ها تنها قطعه‌ای از پازل هستند. درک درست از مشتری شامل فراتر رفتن از داده‌ها برای تعیین “چرایی” اعمال آن‌ها است. همان‌طور که در اینجا خواهید دید، برای شرکت‌هایی که می‌توانند تصویری بهتر و با دقت از مصرف‌کنندگان خود را ارائه دهند، مزایای بسیار خوبی در کسب‌وکار وجود دارد.

 

چرا تحقیقات کیفی؟

تحقیق معمولاً شامل دو روش جمع‌آوری داده‌ها می‌شود: کمی و کیفی.

همان‌طور که نام بیانگر است، «کمی» در مورد اعداد است – رفتار مصرف‌کننده را بررسی می‌کند و این اطلاعات را در قالبی کلی، چکیده و با دقت بالا تحویل می‌دهد. به‌عنوان مثال “۹۰ درصد از مشتریان این فکر را می‌کنند” یا “یک‌چهارم مصرف‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند”. این اطلاعات برای جمع‌آوری داده در سرشماری وسیع، ایده‌آل است اما در ارائه تصویری از عادت‌های مصرف‌کننده در خارج از هراندازه متریک که اتفاق می‌افتد، کارایی کمتری دارد.

 

این‌جایی است که تحقیقات کیفی وارد می‌شود. تحقیقات کیفی به دنبال پاسخ دقیق “بله” یا “نه” نیستند. در عوض، از مردم می‌پرسد که در وهله اول چه چیزی به تصمیمات آن‌ها انگیزه می‌دهد.

متأسفانه، بسیاری از مارک‌ها و برندها هنوز ارزش را در فراتر از اعداد نمی‌بینند. در مطالعات بازاریابی مصرف‌کننده B2B مشخص شد که ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برایشان مهم است که مارک‌ها از نیازهای آنان سؤال کنند، اما تنها ۱۰ درصد مارک‌ها این کار را انجام می‌دهند، با این که بازار برای مشتریان بسیار متنوع و وفاداری به یک نام تجاری دیگر مثل قبل مشهود نیست، شرکت‌ها باید این شکاف را به‌عنوان یک شکست نگران‌کننده از عمل کسب‌وکار بدانند.

در اینجا یک نمونه از تحقیقات کمی و کیفی داریم که به دنبال شناخت عادت‌های خرید جوانان است. نگاه کمی به این اطلاعات ممکن است از یک سؤال مانند «آیا تابه‌حال از مراکز خرید خریداری کرده‌اید؟» و سه پاسخ ممکن: «بله»، «نه» و «گاهی» را در اختیار قرار دهد. اگر پاسخ‌ها به‌صورت “نه” قاطع پاسخ داده شوند،کار آسان خواهد بود به‌راحتی می‌توان به کسب‌وکاری مثل فروشگاه زنجیره‌ای اعلام کرد آن‌ها راه از سختی پیش رو دارند.

اما تحقیقات کیفی نشان می‌دهد که پاسخ “نه” تنها بخشی از داستان است. افراد در تصمیم‌گیری‌های خود پیچیده هستند و شانس این وجود دارد که اطلاعات خاکستری زیادی در پشت این پاسخ‌های سیاه و سفید وجود داشته باشد

با دنبال کردن این گروه از طریق یک نظرسنجی، می‌توانید سؤالاتی نظیر اینکه چرا از مراکز خرید خریداری نمی‌کنید و چه چیزی باعث جذاب شدن این مقاصد می‌شود. از پاسخ‌های این‌ها، شما می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی و مراحل بعدی را برای جمع‌آوری این جمعیت شناسایی و آماده کنید. اگر داده‌های کیفی نبود شما هرگز نمی‌دانستید که چگونه این کار را انجام بدهید.

رهبران بازار در سراسر جهان به‌طور مرتب از تحقیقات کیفی برای رشد و بهبود خطوط تولید و ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند. درحالی‌که استیو جابز گفت: “مشتریان نمی‌دانند که چه چیزی می‌خواهند تا زمانی که ما به آن‌ها نشان دادیم”. این غول تکنولوژی به اندازه کافی عاقل بود که به نیازهای مصرف‌کنندگانش گوش کند. در ماه می سال ۲۰۱۱ ، شرکت اپل “نبض مشتری” را راه‌اندازی کرد، یک گروه تحقیقاتی در بازار که از طریق ایمیل با استفاده از نظرسنجی آنلاین با مشتریان ارتباط برقرار کرد. در حالی که این تحقیق به پایان رسیده است، منابع می‌گویند که این امر منجر به تغییرات طراحی مانند ساخت محصولات اپل با صفحه نمایش بزرگ‌تر برای تجربه پخش ویدئو بهتر است.

اگر شما به دنبال جمع‌آوری داده‌های تحقیقات بازار خود هستید، راه‌حلی انتخاب کنید که هر دو اطلاعات کیفی و کمی را جمع‌آوری کند.

 

مزایای مشخصات مصرف‌کننده

هنگامی‌که شما با یک سیستم نرم‌افزاری کار می‌کنید که می‌تواند داده‌های کیفی را از طریق نظرسنجی ها و سایر ابزارها اندازه‌گیری کند، وقت آن است که اطلاعات جدید خود را تحلیل و تفسیر کنید.

بخش مهمی از ایجاد یک استراتژی بازاریابی، ایجاد یک مجموعه پروفایل از مشخصات مصرف‌کننده است – مجموعه‌ای از شخصیت‌های فرضی که نمونه‌های اولیه گروه‌های مختلف مخاطب را شرح می‌دهد. این پروفایل‌های مشتری باید شامل اطلاعات جمعیت شناختی مانند مکان، سن و جنسیت باشند، همچنین اطلاعات دقیق‌تر ازجمله انگیزه‌های این فرد و تردیدهایی که در مورد صنعت شما، عادت‌های خرید و نحوه خرید آن‌ها وجود دارد.

 

گاهی اوقات تحقیق نشان می‌دهد که مشخصات ایجاد شده برای مشتری بسیار دقیق است و گاهی اوقات نشان می‌دهد که هنوز راه زیادی برای رفتن دارید. افراد مخاطب حتی می‌توانند به بازسازی کسب‌وکار کمک کنند. سایت اجتماعی شبکه مای اسپیس نمونه‌ای کامل از این است. همان‌طور که HubSpot پست‌هایی درباره اشخاص مخاطب نوشت، MySpace از داده‌های مخاطبان برای تغییر فلسفه خود از یک شبکه باهدف توده‌ها به یک گروه خاص استفاده کرد: موسیقی‌دانان به یک ابزار بازاریابی مؤثرتر و شنیدن موسیقی خود نیاز دارند.

درست مثل MySpace ، داشتن عکسی با جزئیات بالا از هویت مشتریان شما، به همه‌ی مراحل کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد.

کسب‌وکارهای جدید می‌توانند از تحقیقات کیفی برای اطلاع‌رسانی برندینگ، آزمایش محصول و به دست آوردن بینش نسبت به مشتریان بالقوه خود استفاده کنند. شرکت‌های باسابقه می‌توانند از نظرسنجی ها برای ارزیابی رضایت مشتری در طول زمان و بهبود و رشد محصولات موجود استفاده کنند. پروفایل مشتریان که از داده‌های کیفی ایجادشده حتی می‌تواند برای اطلاع‌رسانی هر تلاش ارتباطی و بازاریابی، مورداستفاده قرار بگیرد. جمع‌آوری داده‌های نظرسنجی، پیروزی همه جانبه برای هر کسب‌وکار است.

 

تحقیقات کیفی
B2B
کسب و کار
جمع آوری داده
رفتار مصرف کننده
اطلاعات خاکستری
اینترنت
روانشناسی
تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازار
بازاریابی
برندینگ

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید